صفحه اصلی > برنامه استراتژیک 

 

 

برنامه استراتژيک مدیریت آمار و فن‌آوري اطلاعات

 

مدیریت آمار و فن آوري اطلاعات به منظور جمع آوري داده هاي توليد شده در سيستم دانشگاه و پردازش آن و ارايه خدمات مشاوره اي در زمينه آمار و اطلاعات و بعنوان مشاور IT رياست دانشگاه در زمينه تجهيز ، خريد ، ارتقاء و نظارت در امور نرم افزار و سخت افزار  تشكيل گرديده است.رضايت مديران ارشد دانشگاه ، كيفيت مطلوب ارايه خدمات، توانمندسازي نيروي انساني و پاسخ بهنگام و بروز به مشتريان و ايمان به كار، صداقت دركار و رضايت مشتريان از جمله باورهاي هميشگي اين مديريت مي باشد.


ماموريت هاي اصلي

احصا و بهبود فرایندها در حوزه نرم‌افزاری در سطح سازمان

به کارگیری و استقرار استانداردهای مصوب وزارت بهداشت در بخش‌های مختلف حوزه سلامت

فراهم سازی زیرساخت‌های فنی مورد نیاز برای ارائه خدمات الکترونیک

نظام‌مند کردن سیستم‌های نرم‌افزاری سازمانی

ارائه و توسعه خدمات الکترونیک

توسعه و مدیریت پورتال سازمانی

توسعه پرونده الکترونیک سلامت (سپاس)

پایش و نظارت بر عملکرد مراکز و سامانه های حوزه سلامت



ارزشها


• 
کار تيمي

•  مشارکت

•  مشتري محوري

•   بهبود مستمر


هدف کلی


•   
تحلیل وضعیت موجود مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

•    ارتقاء و بهبود فرآیندهای موجود در مدیریت آمار و فناوری اطلاعات

•    تدوین سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هدایت و تنظیم فعالیت‌های مربوط به مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان طی 5 سال آینده

•    توسعه مستمر زیر ساخت‌های مدیریت آمار و فناوری اطلاعات

•    شناسایی و تقویت استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی در جهت تامین امنیت اطلاعات دانشگاه



اهدف فرعی


•   
اصلاح نظام جاری سیستم‌های اطلاعاتی

•    بهبود فرایندهای کاری و توسعه خدمات الکترونیک

•    توسعه میز خدمت الکترونیک دانشگاه بر بستر پورتال سازمانی

•    توانمندسازی نیروی انسانی متخصص

•    تعیین نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

•    تقویت استفاده از ارتباطات الکترونیکی

•    امکان‌سنجی و یکپارچه‌سازی سیستم‌ها و شبکه‌ها در دانشگاه در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار

•    ایجاد شبکه فیبر نوری دانشگاه بعنوان شبکه ارتباطی مادر

•    برقراری ارتباط شبکه‌های محلی، دانشکده‌ها، بیمارستان‌ها و ساختمان‌های دانشگاه به شبکه ارتباطی مادر دانشگاه

•    برقراری ارتباط سریع، پایدار، ایمن و مقرون به صرفه با اینترنت

•    تکمیل اتصال کلیه نقاط استان به شبکه ملی سلامت (شمس)

•    اتصال بیمارستان‌های غیروابسته به سامانه پرونده الکترونیک سلامت (سپاس)

•    راه‌اندازی سرویس‌های مربوط به سامانه پرونده الکترونیک سلامت (سپاس)

•    فرآهم آوردن زیرساخت‌های مناسب جهت ارائه خدمات آموزشی از راه دور و نشر الکترونیک

•    تأکید بر هویت الکترونیکی دانشگاه و شناساندن دانشگاه

•    گسترش فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات در کلیه فعالیت‌های دانشگاه

•    پیاده‌سازی سیستم مدیریت اطلاعات

•    تهیه تجهیزات مناسب ارتباطات

•    نظارت بر برگزاری جلسات ویدئوکنفرانس

•    ارتقاء رتبه وبومتریک دانشگاه

•    توسعه وب‌سایت دانشگاه و تبدیل آن به یک وب‌سایت پویای ارائه اطلاعات



فرصت ها


•   
اهمیت پروژه سامانه پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان (سپاس) در سطح وزارت

•    وجود سامانه‌های یکپارچه اداری مالی (سامانه خدمات الکترونیک دانشگاه)

•    وجود پورتال جامع و امکان ایجاد دامنه برای هر واحد سازمانی

•    وجود سیستم یکپارچه مکاتبات اداری در کلیه واحدهای زیرمجموعه دانشگاه

•    تشکیل جلسات کمیته دولت الکترونیک

•    ایجاد شناسنامه خدمات و درج در میز خدمت الکترونیک دانشگاه

•    مستعد بودن محيط داخلي براي بهره‌گيري از تكنولوژي اطلاعاتي

•    افزایش آگاهي عمومي نسبت به ارزش اطلاعات

•    افزایش توجه کارکنان، اساتيد و دانشجویان به استفاده كاربردي از فن‌آوري اطلاعات

•    اهميت مدیران دانشگاهی براي مراكز تصميم‌گير

•    تمايل مديران نسبت به كاربرد اطلاعات در مديريت

•    حمایت ریاست دانشگاه از پروژه‌های حوزه فناوری اطلاعات

•    وجود قراردادهای پشتیبانی نرم‌افزارهای خریداری شده

•    تهیه شناسنامه نرم‌افزاری کلیه سامانه‌های دانشگاهی

•    متمرکز بودن مرکز داده دانشگاه (دیتا سنتر)

•    امکان پشتیبان‌گیری از کلیه نرم‌افزارها

•    تهیه داشبوردهای مدیریتی از اطلاعات

•    ارتباط بهینه مدیریت آمار و فناوری اطلاعات در ستاد با مراکز زیرمجموعه

•    پایش و نظارت بر ارتباط بهینه مراکز ارائه خدمات سلامت با نود سپاس دانشگاه

•    امکان تعامل درون سازمانی با استفاده از نرم‌افزار پشتیبان آنلاین

•    توسعه شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی



 
تهدیدها
•   
وضعيت آگاهي عمومي نسبت به اهمیت نقش آمار و اطلاعات در تصميم‌گيري

•    عدم بهره‌گيري بهينه مديران از آمار و اطلاعات در تصميم‌گيري

•    عدم هماهنگی‌های لازم جهت راه‌اندازی سیستم‌های نرم‌افزاری در واحدهای زیرمجموعه

•    وجود نقاط فاقد امکانات جهت اتصال به شبکه شمس

•    عدم اطمينان از اعتبار و گزارشات آمار و اطلاعات توليد شده (مشتريان داخلي)

•    عدم اطمينان از اطلاعات دريافتي توسط مراجع ذيصلاح (مشتريان خارجي)

•    مشخص نبودن نيازهاي اطلاعاتي قبل از توليد اطلاعات

•     عدم سرمايه‌گذاري لازم جهت ارتقا امنيت اطلاعات

•    عدم سرمايه‌گذاري لازم جهت ارتقا و بروزرسانی تجهیزات

•    عدم تخصیص مالی و منابع لازم جهت اجرای پروژه‌های حوزه فناوری اطلاعات

•    عدم پرداخت‌های منظم مالی جهت پشتیبانی نرم‌افزارهای سازمانی

•    عدم توجه به کمبود منابع انسانی در حوزه آمار و فناوری اطلاعات

•    عدم تشکیل شورای فناوری اطلاعات دانشگاه

•    عدم برگزاری دوره‌های تخصصی جهت کارکنان مدیریت آمار و فناوری اطلاعات

•    عدم هماهنگی در تهیه نرم‌افزارهای برخی از واحدهای زیر مجموعه